Communicatietraining voor jouw team of bedrijf
Hij zat tegenover me met opgestroopte mouwen en een sprankeling in zijn ogen. Alsof hij wilde zeggen: ‘‘Kom maar op, ik kan niet wachten!’’ Eerder zat hij al in mijn communicatietraining en genoot ik van zijn grote leercurve. Het gemak waarmee hij de vertaalslag maakte van theorie naar de praktische toepassing vind ik bewonderenswaardig. De organisatie gaf hem volop gelegenheid om te groeien en de geboden kansen heeft hij stuk voor stuk gepakt. Nu als leidinggevende is hij weer klaar voor een volgende stap in zijn groei. Zo leuk om hem daarin bij te staan!
Persoonlijke ontwikkeling in gedrag en communicatie
Komende tijd mag ik mij nog meer bezighouden met training en begeleiding op het gebied van persoonlijke ontwikkeling in gedrag en communicatie. Hee als jij dit gedrag laat zien, wat doet dat dan met de ander? En wat doet het gedrag van de ander met jou? Hoe reageer je daar dan op? Vaak begint het met bewustwording en een verandering op overtuigingsniveau. Prachtig hoe je vervolgens je speelveld vergroot door eenvoudige aanpassingen.
Benieuwd naar de praktische communicatietraining?
In een dynamische zakelijke omgeving is effectieve communicatie essentieel voor succes. Het vermogen om helder en assertief te communiceren bevordert niet alleen de samenwerking binnen teams, maar draagt ook bij aan een positieve bedrijfscultuur en verbeterde prestaties. In de praktische communicatietraining blijft het niet bij theoretische modellen en uitleg, maar ligt de nadruk juist op het ervaren van de mogelijkheden aan de hand van oefeningen. Zo vergroten we het speelveld met elkaar.
Effectieve communicatie in het bedrijfsleven
Om communicatie effectiever te maken, is het van belang dat iedere deelnemer inzicht verkrijgt in individuele communicatiestijlen, voorkeuren en gedragspatronen. Zo kan ieder teamlead beter afstemmen op anderen en zichzelf. Hiervoor gebruiken we krachtige communicatiemodellen zoals DISC en het NLP communicatiemodel (Neuro-Linguïstisch Programmeren). Door direct met de inzichten aan de slag te gaan, blijft het niet bij wat uitslagen op papier. Een test is immers een hulpmiddel en geen doel op zich.
DISC als hulpmiddel bij het in kaart brengen van gedragsstijlen
De DISC gedragsanalyse richt zich op waarneembaar gedrag. Er zijn grofweg vier stijlen te onderscheiden, maar de mate waarin je iets laat zien is ook nog eens afhankelijk van de situatie en omgeving. De DISC stijlen maken het makkelijker om mensen te ‘lezen’. De voorkeursstijlen extravert-introvert, taakgericht of mensgericht worden uitgediept. Je leert hoe je je sterke kanten kunt ontwikkelen en beter kunt benutten, je leert omgaan met je beperkingen en je valkuilen herkennen. Kortom, het geeft inzicht in de factoren die je gedrag beïnvloeden en helpt je effectiever communiceren met anderen.
Praktische toepassing van opgedane inzichten
Met behulp van interactieve oefeningen ervaren en doorleven de deelnemers diverse situaties. De deelnemers ontwikkelen zo hun communicatievaardigheden in een veilige en ondersteunende omgeving. Door te spelen zal je zien wat gedrag en communicatie doet. Door te voelen weet je wat er met je gebeurt als een ander bepaald gedrag laat zien. Dankzij de oefeningen stel je je gemakkelijk gelijkwaardig op, wat het communiceren veel makkelijker maakt.
Klinkt toch heerlijk! Neem contact op voor de maatwerkmogelijkheden via dit formulier.
‘’Wat genoot ik van zijn grote leercurve
tijdens de communicatietraining’’
Interesse in een effectieve communicatietraining voor jouw team of organisatie?
Informeer naar de mogelijkheden en dan denk ik met je mee!